Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Blog » Rola koloru w oświetleniu studyjnym - jak tworzyć nastroje i atmosferę

Rola koloru w oświetleniu studyjnym - jak tworzyć nastroje i atmosferę

Data dodania: 12-09-2023

Światło i kolor to podstawowe składowe zdjęcia. Początkujący fotografowie skupiają się z reguły na świetle, aczkolwiek to właśnie kolor sprawia, że treści zdjęcia nadana jest określona atmosfera. W poniższym wpisie zastanowimy się, jaka jest rola koloru w fotografii studyjnej i co można dzięki niemu uzyskać.



Ogólne zasady dobierania barw w fotografii

Kreując obraz fotograficzny, warto pamiętać o wszystkich barwach wchodzących w skład tęczy. Dzieląc je na dwie części, uzyskalibyśmy:
  • barwy ciepłe, które wyrażają radość,
  • barwy zimne, które kojarzą się ze smutkiem.
Jak wygenerować odpowiednią barwę w rejestrowanej scenie? Kluczową rolę odgrywają tu oczywiście źródła światła. Przykładowo wielobarwne lampy Quadralite mogą stworzyć kompozycję oświetleniową o dowolnym kolorze. Co ważne, fotograf nie musi ograniczać się w pracy wyłącznie do mieszania światła. Wręcz przeciwnie - mogą one być również usytuowane względem siebie na zasadzie kontrastu. Efekt ten może stworzyć np. barwa zielona i czerwona. Dzięki temu zdjęcie zyskuje zupełnie inny wymiar.

Co należy wiedzieć o kolorze?

Kluczowym czynnikiem, który pozwala zrozumieć, jaka jest rola koloru w fotografii, jest wiedza na jego temat. Fotograf musi wiedzieć, jak działa oświetlenie studyjne i jak przetwarza je urządzenie cyfrowe. Wszystko po to, aby uzyskany efekt był dokładnie taki, jakiego on sam oczekuje. Poza tym trzeba pamiętać, że na ogólny przekaz zdjęcia ma wpływ również tło fotograficzne i światło odbite. Blenda fotograficzna o odpowiednim kolorze jest w stanie sprawić, że atmosfera w ujęciu będzie dokładnie taka, jak chce tego fotograf. Przykładowo na finalną barwę obrazu wpływ może mieć:
  • oprogramowanie, którym obrabiane jest zdjęcie,
  • rodzaj panelu LCD,
  • rodzaj monitora i jego charakterystyka,
  • ekspozycja, barwa światła,
  • ustawione z tyłu softboxy, które rozmiękczają światło itd.

Podział kolorów na ciepłe i zimne

Kolory w fotografii można podzielić - zgodnie z tym, co napisaliśmy wcześniej - na ciepłe i zimne. Sprawdźmy, jak możemy wykorzystać ich efekt w studiu fotograficznym.
  1. Barwy ciepłe - to kolory, które kojarzą się z ciepłem i bezpieczeństwem. Zalicza się do nich barwę czerwoną, pomarańczową i żółtą, a także ich odcienie. Nawiązują one do ognia, jesiennych liści i kompozycji, w których światło słoneczne (zwłaszcza podczas zachodów i wschodów) odgrywa najważniejszą rolę. Barwy ciepłe to także uczucia, takie jak miłość i namiętność. Dzięki nim można podkreślić pasję, energię, entuzjazm i szczęście.
  2. Barwy zimne - to kolory, które nie mają zupełnie inne znaczenie, gdyż kojarzą się z nostalgią, smutkiem itd. Barwy zimne są stonowane i nawiązują do nocy, wody, natury i przestrzeni. Nie wywołują intensywnych reakcji, lecz są znacznie bardziej powściągliwe i co najważniejsze - mają właściwości relaksujące i uspokajające. Aby uzyskać barwę zimną, trzeba połączyć kolor niebieski z barwą ciepłą. Chcąc uzyskać np. fiolet, konieczna będzie lampa fotograficzna studyjna emitująca światło czerwone i niebieskie. Z kolei barwę zieloną uzyskuje się dzięki połączeniu oświetlenia żółtego i niebieskiego. Zimne kolory kojarzą się ze spokojem i profesjonalizmem, a także uporządkowaniem wielu spraw.
Zaletą barw zimnych jest również to, że można je łączyć z wieloma innymi kolorami. Uważa się je za barwy neutralne.

Co jeszcze warto wiedzieć o oświetleniu i kolorze w fotografii?

Na koniec warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Po pierwsze, uzyskanie określonej tonacji koloru jest możliwe poprzez połączenie go z szarością. Z kolei połączenie koloru z odpowiednią ilością bieli lub czerni pozwala uzyskać określony odcień. Po trzecie, na ogólną barwę wpływ mają różne efekty, np. wprowadzone lampy błyskowe studyjne. Dzięki nim dany kolor jest jeszcze lepiej doświetlony i bardziej wyrazisty w przedstawionym ujęciu. Wreszcie po trzecie, na ogólną kolorystykę zdjęcia wpływ mają również akcesoria, takie jak np. odpowiednio usytuowany statyw oświetleniowy.

Reasumując, oświetlenie światła ciągłego to najważniejszy czynnik, jaki decyduje o kolorze zdjęcia. Jednak warto jeszcze pamiętać o wielu innych kwestiach.

 

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
ostatnio oglądane produkty
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu